TEMPLEN

Här fanns på FB en frågeställning om Templen. Jag ger här en del info som jag återfinner i Skriften.

Inlägg 1 om Templen

4 Tempel kommer att vara aktuella. Det går 7 veckor (49 år) från dess att Artaxerxes ger sin order att bygga upp Jerusalem och dess Tempel (Tempel 1), som förstördes 586 f.Kr av Nebukadnessar II , till dess att Jerusalem blir återuppbyggd.

Artaxerxes gav prästen Esra tillåtelse att åka till Juda och på oktrojera judarna där Torah-lagen som storkungens vilja, och han tillät senare Nehemja att låta återuppbygga Jerusalems tempel och murar. ( Tempel 2)Efter det går det ytterligare 62 veckor (434 år) innan det att den ”smorde Fursten” dör på korset.

Dan 9:25: ”Vet därför och förstå: Från den tid då ordet gick ut att Jerusalem skulle återställas och byggas upp till dess den Smorde Fursten kommer skall det gå sju veckor och sextiotvå veckor. Gator och vallgravar skall på nytt byggas upp, trots tider av svårigheter.”

Tempel 2 blev återuppbyggt och fanns i Jerusalem under Jesu tid, men det förstördes år 70 efter Kristus.

Judarna är inbegripna när antikrist går i förbund med dem och bygger upp Tempel 3 i Jerusalem där han slutligen ska sätta sig och ”förege sig vara Gud”.

”Han skall stadfästa förbundet med de många under en vecka, och mitt i veckan skall han avskaffa slaktoffer och matoffer. Och på styggelsers vinge skall förödaren komma, till dess att förstöring och oryggligt beslutad straffdom utgjuts över förödaren.” (Dan 9:27) (Jesu tillkommelse).

Det fysiska Templet under antikrist där han slutligen ska förege sig vara Gud innan den slutliga förföljelsen av det Judiska folket startar utgör alltså Tempel 3.

Det tredje Templet under plagiatet antikrists tidsperiod, kommer att förstöras precis som det första och det andra Templet, eftersom ett fjärde och slutligt fysisk Templet till sist ska byggas upp.

Forts

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 svar på TEMPLEN

  1. Inlägg 2 om Templen

    ”I Sakarja Kap 6:12 beskrivs att det är Herren som skall bygga Tempel 4 . ‘Se, en man, hans namn är Telningen. Under honom skall det gro, och han skall bygga HERRENS tempel. Ja, det är han som skall bygga HERRENS tempel. Han skall vinna härlighet och sitta på sin tron och regera…Fjärran ifrån skall man komma för att bygga på HERRENS tempel.’

    Under Tusenårsriket finns beskrivet hur människor kommer att vallfärda till Templet i Jerusalem som Jesus då bygger upp: ”det ske att alla överblivna ur alla de folk som kom mot Jerusalem ska år efter år draga ditupp, för att tillbedja konungen HERREN Sebaot, och för att fira lövhyddohögtiden.”

    Tempel 4 är mycket utförligt beskrivet i Hesekiel kapitel 40-48. Det är från detta Tempel som Jesus kommer styra från Jerusalem över hela jordens folk.

    Jesaja om Tusenårsriket: ”Hednafolk skall vandra i ditt ljus och kungar i glansen som går upp över dig”.

    Jmf. med Jes 11:9 – 10: ”Ja, många folk och mäktiga hednafolk skall komma och söka Herren Sebaot i Jerusalem och bönfalla inför Herren. Och det skall ske på den tiden att hednafolken skall söka telningen från Isais rot”

    Jer. Kap. 3: ”på den tiden skall man kalla Jerusalem ‘HERRENS tron’; och dit skola FÖRSAMLA SIG ALLA HEDNAFOLK, till HERRENS namn i Jerusalem.”

    ”Och Herren skall då vara konung ÖVER HELA JORDEN ja, på den tiden skall Herren vara en, och hans namn ett.. ty Jerusalem skall trona i trygghet.” Detta handlar om det jordiska Jerusalem under Tusenårsriket.

    Forts

  2. Inlägg 3 om Templen

    Vad säger då Jesus om denna tid i Tusenårsriket? Jo ”Jag har högeligen åstundat att äta detta påskalamm med eder, förrän mitt lidande begynner; ty jag säger eder att jag icke mer skall fira denna högtid, FÖRRÄN den kommer till fullbordan i Guds rike’.”

    Vi kommer alltså under Tusenårsriket att fira brödsbrytelsen till åminnelse av vem Jesus var/är och har gjort, När vi väl är på den andra sidan av Jesu andra tillkommelse så kommer det som nu är ”profetiskt” att då vara ”till åminnelse”.

    Alla de offer som nämns i samband med Hesekiels tempel torde uppfattas som att de kommer att vara åminnelsehögtider, tillbakablickande mot vad som redan förverkligats, på ett liknande sätt som vi nu högtidlighåller korsfästelsen med bröd och vin.

    Herrens tron kommer att vara på den allraheligaste platsen, och templets förlåt kommer nu att vara ÖPPNAD! Människor kommer att ha fullt tillträde till Herren inför Hans tron! De kommer att komma till Jerusalem för att tillbedja, och föra med sig sina offer inför Herren.

    De offer som kommer att frambäras kommer INTE att vara försoningsoffer för synd. Kristus tog itu med den saken en gång för alla genom offret på korset. Där kommer emellertid att framföras många offer av lovprisning, och till åminnelse under Tusenårsriket.

    Dessa högtider kommer att bli storartade högtider till åminnelse av vad Gud har gjort för oss, precis liksom vi nu håller ”Herrens måltid” både som en åminnelse av korsfästelsen, OCH en profetia om Tusenårsriket, när vi kommer att sitta ner och hålla måltid med Jesus själv.

Lämna ett svar