En del tyckte det var alldeles för långt att läsa avslöjande fakta om Tommy Lilja på en bloggpost som jag tidigare haft, så jag komprimerar det hela här något:
Inlägg 1 Tommy Lilja
Tommy Lilja bejakar Johannes Amritzer tillhör ”ICA” dvs ”apostoliska nätverket International Coalition of Apostles” som har Peter Wagner som ledare. Peter Wagner är också ledare för NAR = New Apostolic Reformation, Som förr kallades NOLR = New Order of Latter Rain. Alltså en samling falska lärare.
Lilja lovordar TD Jake som inte drar sig för att dela plattform med tex Benny Hinn, Richard Roberts, Rod Parsley, Joyce Meyer, Rodney Howard-Browne och Roberts Liardon som är allvarliga villolärare.
Citat av Tommy: ”Benny Hinn i toppform, Ekman berusad av Anden. Benny Hinn har en gåva som evangelist…Igår såg vi Benny Hinns inledningsmöte…SOS är här för att befria de fångna!”
Todd Bentley, Tommy Lilja och Änglarna. Det har i alla tider funnits villoläror i frågan om änglar…sånt som Djävulen ‘lanserar’ i syfte att bedra… Todd Bentley talar mycket om sina änglauppenbarelser.
Tommy lilja i sin bok på sidan 90: ”När jag bad på eftermiddagen, sände jag ’tjänsteandar’, änglar… ’Änglarna står i vår tjänst’, och då med innebörden att vi är de som befaller dem att göra vad vi önskar och att se till att vi får vad vi behöver…
Kommentar: Det är inte vi som befaller änglarna att utföra något, vare sig indirekt eller direkt. Änglarna står helt och enbart under Guds auktoritet. All annan lära om änglar som står under människors auktoritet eller springer ärenden på människors befallning eller önskemål måste avfärdas som osund och obiblisk lära.
Citat av Tommy Lilja: ”Tiden har kommit för deras (Israels) upptagande. Den nådens och bönens Ande som Sakarja profeterade om har just börjat falla över Israel och framför mina ögon. Det judiska folket har börjat lyfta sina huvuden för att se upp till honom som blev genomstungen”.
HaFo kommentar: Precis som Elia Bönearme under Enarson, så använder här Lilja Bibelcitat, som syftar på när den sanne Kristus kommer, som att det skulle gälla skeendet idag, som de menar sig vara redskap till, att dessa texter nu skulle förverkligas idag inför våra ögon. De är därmed i realiteten, redskap till att förbereda tillkommelsen av en annan, en i stället för Kristus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare!
Forts Inlägg Tommy Lilja
Inlägg 2 Tommy Lilja
Citat från Lilja: ”En ny tidsålder bryter in. Det är helt klart så att vi är på väg in i en ny epok”, slår pastor Tommy fast efter den historiska kampanjen i Israel. ”Hedningarnas dörr är på väg att stängas, judarnas dörr till frälsning på väg att öppnas.”
HaFo kommentar: Vad åsyftar Lilja här med ny epok? Syftar han på 1000 – årsriket, efter hednaförsamlingens evakuering, efter den sanne Kristus tillkommelse då Gud drar bort täckelset i stor skala över det Judiska folket, så att en kvarleva av ”hela Israel blir frälst” och vi så går in i Guds sanna Fridsrike?
Eller syftar Tommy här på samma plagiat, som förbereds av NEW AGE och ockulta sammanhang av en ”ny epok”, ”Fiskens tidsålder”, som är ett plagiat av den sanne Kristi tillkommelse och ett plagiat av upprättandet av församlingen ( läs avfallet), ett plagiat av väckelse bland Judarna ( En falsk Messias – väckelse), ett plagiat av upprättandet av Fridsriket under den falske profeten och den falske världsfrälsaren – antikrist?
Vilken ande, vilken Jesus, vilken Herre, vilken Messias, är det som Judarna här börjar bejaka vid Liljas verksamhet? Är det den sanne Kristus, som de bejakar eller är det en Kristus man bejakar som plagiat i spåren efter trosförkunnelsen,
plagiat efter alla avfallna grenar i spåren av Branham, via t.ex Hagin, Hinn, Brown, Toronto – välsignelsen, Pensacola – väckelsen, Tod Bentley och Florida – väckelsen, vidare fram idag med förförelse från IHOPE – awakening,
för fram emot, att den falska väckelsen bland de kristna, kommer att dra med sig en falsk väckelse in bland Judarna under den falske profetens och den falske världsfrälsarens – antikrists ledarskap.
Där att bejaka det Judiska folket och Guds plan och uppgift för dem, blir att bejaka en falsk väckelse och ett plagiat av Guds sanna skeende med dem, när de efter att den sanne Kristus kommit tillbaka, då och FÖRST DÅ ”hela Israel blir frälst” och kommer in i sin kallelse och uppgift.
Forts Inlägg Tommy Lilja
Inlägg 3 Tommy Lilja
När man lyssnar till Liljas undervisning på cd så lyckas han med att förvandla nåden till måsten och lag! Han begränsar också detta med “en annan Jesus, ett annat evangelium och en annan ande”, till att handla om skillnad mellan lag och nåd.
Medan en annan, en istället för Kristus, en falsk Messias och falsk världsfrälsare handlar om så mycket mer av förförelse! Som t.ex. Tommys fokusering på människan. Han säger att: ”Allt Gud gör på jorden, gör han genom människan”.
HaFo kommentar: Vilken begränsning av Gud och vilken upphöjelse av människan. Detta är ett eko från trosförkunnelsen, om att Gud hjälplöst ser ned på sin skapelse för att åse hur den till Gudslikhet återupprättade, kraftbeklädda människan ska återerövra allt vad djävulen stulit: överflöd på livets alla områden.
Lilja menar att antikrists rike kommer att vara motsatsen till Guds rike. Han menar att antikrist kommer att bespotta Gud, gå emot Israel och församlingen.
HaFo kommentar: Den falske världsfrälsaren kommer inte att framstå som han vore emot Gud, utan kommer att utge sig för att vara Gud. Han kommer inte till förstone att gå emot Israel utan framträda i någon form, som deras bundsförvant.
Han kommer inte till förstone att vända sig emot församlingen, utan fullborda det avfall, som de redan dragits med i, genom att bejaka antikrists andes verksamhet, som varandes ett verk av Guds Ande.
Han kommer som en istället för Kristus, en annan, en falsk Messias och falsk världsfrälsare, som den avfallna kristenheten kommer att hälsa välkommen som Kristus.
Tommy Lilja tror att ”innan Jesus kan komma tillbaka, så måste allt återupprättas”! Där ingår även att upprätta en stor ”andefylld” församling i Rom.
Vad som här förbereds i människors sinnen och hjärtan via denna ”väckelse” (Läs avfall) via Lilja Enarsons verksamhet är i själva verket det avfall, som ska förbereda den falske världsfrälsaren.
Lilja gör så samma misstag, som hela den avfallna kristenheten i spåren efter Branham, trosförkunnelsen, Pingst. Etc. etc. och citerar Joel om Andeutgjutelse, som att det skulle gälla församlingen, evangeliserandet av Judarna och det Judiska folket i ändtiden, INNAN Den sanne Jesus kommer tillbaka.
Medan Joel pekar med uttrycket Anden över allt kött” fram emot det Judiska folket, när täckelset faller, de ser vem de har ”stungit och upphängt på trä”, vid den sanne Kristus framträdande. DET ÄR DÅ !!!, som en hel nation blir född på en dag och inte 1948, som Lilja hävdar!!
Forts Inlägg Tommy Lilja
Inlägg 4 Tommy Lilja
Lilja bejakar Buck Hudson som Lilja hade på sin Påskkonferens. Han predikar att materiellt överflöd, är något man kan skaffa sig genom att lära sig en viss andlig teknik…han säger ”Gud vill inte ha bara en Benny Hinn, Han vill ha många Benny Hinn”!
Buck Hudson är i samma kategori som Benny Hinn och Todd Bentley. Dessa tre har var sin framtoning, men i grunden samma vulgära korslösa framgångsteologi…Det handlar om en kristendom utan verklig omvändelse, och då är det ALLTID tal om villoläror.”
Buck Hudson är också representant i Sverige för Salt & Light City Church Älmhult Buck and Patti Hudson. Salt & Light gör på sin Europeiska hemsida reklam för både John och Carol Arnott (Den falska ”Toronto – välsignelsen”)
Buck Hudson som Lilja bejakar tycks gilla Jens Garnfeldt som driver KBC, vilket är en förkortning för ”Københavns Bibeltrænings Center”. Jens Garnfeldt har gått på Livets Ords Bibelskola 1985-87.
Jens Garnfeldt samarbetade enligt uppgift med flera olika Kyrkor Internationellt Bland annat kan nämnas: ”Revival Ministries International” med Drs. Rodney och Adonica Howard-Browne och med Livets Ord med Pastor Ulf Ekman
HaFo kommentar: Howard Brown och Ekman med sina verksamheter, är alltså något som passar bra in i det nätverk av samarbete som Lilja bejakar, företräder och förmedlar!!
I vilken Bibelskola i USA gick Tommy Lilja? Jo, han gick på något som heter ICI University i Texas. Har en B.A i teologi vid ICI Univerity. Som hör till Assemblies of God medstark påverkan av trosförkunnelsen.
I en mailkontakt citeras från Lilja: ”Sina viktigaste intryck hämtade det unga pastorsparet istället från den unga Livets ords-rörelsen. – Om det är något som har påverkat oss och vår tjänst så är det Ulf Ekmans undervisning om att höra och göra. Konsekvensen av detta är det som vi står i idag, säger Tommy Lilja och syftar på ett omfattande arbete med församling och global mission.”
Forts Inlägg Tommy Lilja
Inlägg 5 Tommy Lilja
Lilja gör PR för boken Namnet Jesus av Kenneth Hagin, när jag ser Folkkyrkans startsida! På denna startsida så är det tydligen Tommy Lilja som står för följande text: ”Namnet JESUS räcker…I apostlagärningarna kan vi se hur de första kristna använde namnet Jesus.
Det var deras metod….Sök därför kraften i namnet Jesus, därför att när du väl funnit den, kommer du att inse att mycket av det du lärt som troende och som undervisas, bara är människors tankar.”
HaFo kommentar: Liljas text här är mycket manipulativ och förledande. Han får det till att låta, som att de som inte använder bokstäverna i namnet Jesus, som att de skulle ha kraft i sig själva på ett magiskt ockult sätt, ”förminskar kraften i namnet Jesus” och drivs av ”människotankar”.
Det är inte namnet och bokstäverna i sig (ungefär som när man menar att ritualer i sig själv eller ikoner skulle kunna vara bärare och förmedlare av liv = ren ockultism) som ger namnet Jesus dess verkan och kraft. Det är personen Jesus bakom detta namn, som ger det dess verkan och kraft!
Jesus har inte delegerat, en egen andlig auktoritet till oss, att använda Hans namn. Det sker idag ett missbruk av Guds namn. Genom ett ofta förekommande mekaniskt rabblande av i Jesu namn. Det är inget, som Han skriver under med sitt namn på.
Det är personen Jesus, som det handlar om och inte bokstäver i ett namn, som vi kan använda som en metod!
En röst menade att Lilja kanske var förändrad idag. Har någon märkt att Lilja skulle vara förändrad i vad han förmedlar? Så oerhört vilse som Lilja var tidigare, så borde det ju någonstans märkas med dunder och brak om han verkligen insett hur galet det var och nu ändrat sig – eller hur. Han borde ju då med hög röst varna för vad han då förmedlade och de människor och företeelser som han varit inbegripen med – eller hur.
Kikade in lite på Liljas tidslinje på FB. Folkkyrkan, PTL Ministries, PTL Enterprise är hans verksamhet. Där fanns en annonsering: ”Folkkyrkan söndag 11:00 ’När din historia stjäl kraften från din framtid’ Med en underrubrik: ’Välgång i allt, på alla områden’.” Så där råder nog intet nytt under solen!
HaFo slutkommentar: Hoppades att Tommy skulle låta oss få full klarhet i var han här står I dessa spörsmål!? Han fick möjlighet att ge oss klarhet, eftersom även han tidigare nåts av en kopia av innehållet här! Men han kom inte med några svar utan tog bort mig som en kontakt som han tidigare verkligen uppskattat som gåvogivare.
Alla andliga ledare som borde varna för vad som framförs på Kanal 10, Norsk Visjon och God Channel! Kanal 10 och Norsk Visjon ger både Lilja och Enarson fria tyglar till att förmedla förförelse och förvilla människors sinnen och hjärtan.
Hur mycket pengar har de svenska pastorerna? Tidningen dagen beskrev några utländska för ett tag sedan.
Vilket motiv driver dem? Är det pengar eller
För många så är det nog pengar som är en stor drivkraft. Trosrörelsen var väl de som skenade iväg. För där ingår det ju i trosförkunnelsens själva lära. Du ska få överflöd på livets alla områden. Det är djävulen som har stulit pengarna. Desto mer du stjäl tillbaka pengar från djävulen desto mer segrare är du i Guds rike och desto mer välsignad kommer du att bli.
Många pastorer är det som då av egoistiska skäl använder sig av Bibelns Ord om sådd och skörd så att det heter: ”Den som sår rikligt med pengar till församlingen ska också få skörda rikligt med pengar”.
Sår sår församlingsmedlemmarna in pengar så rikligt så de själva nästan lever i armod, medan pastorn skördar stora pengar och då har stulit tillbaka pengar från satan och är ”rikligt välsignad”. Finns det effektivare sätt att lura sitt samvete att det är rätt att bli väldigt rik, även om det sker på andras bekostnad?